AKTUÁLNĚ: Záchranka propojena s hasiči. Nové tlačítko SOS právě teď spojuje 155 i 112
Na stanici v pražských Holešovicích právě probíhá tisková konference, kde se představuje zásadní změna v tísňové komunikaci.
Na Hasičské stanici v pražských Holešovicích právě probíhá tisková konference, na které je představena zásadní novinka v aplikaci Záchranka. Oficiálně dochází k zapojení Hasičského záchranného sboru České republiky do systému, který dosud umožňoval kontakt pouze se zdravotnickou záchrannou službou přes linku 155. Nově bude aplikace umožňovat také kontakt s linkou 112.
Uživatelé tak budou moci jednoduše rozhodnout, zda se jedná o zdravotní problém, nebo o jinou mimořádnou událost, jako je například požár, dopravní nehoda či jiné ohrožení.
Nové tlačítko SOS nahrazuje dosavadní 155
Dosavadní nouzové tlačítko 155 je v aplikaci nově přejmenováno na SOS. Po jeho stisknutí si uživatel zvolí, zda se jedná o situaci vyžadující zdravotnický zásah.
Pokud ano, aplikace jej spojí s linkou 155. Pokud ne, tedy například při požáru, dopravní nehodě nebo jiném ohrožení, dojde ke spojení s linkou 112. Cílem změny je usnadnit rozhodování v krizových situacích a zrychlit kontakt s odpovídajícím dispečinkem.
Jak funguje spojení s linkami 155 a 112
Při volání na linku 155 aplikace nejprve odešle datovou větu s přesnou polohou a informacemi z profilu uživatele. V případě nedostupného internetového připojení se odešle SMS. Po potvrzení následuje samotné telefonické spojení s dispečinkem zdravotnické záchranné služby.
Při volání na linku 112 aplikace nabízí spojení výhradně telefonickým hovorem. Informace v podobě SMS se odesílají pouze v případě, že má uživatel zařízení s operačním systémem Android a povolené odesílání SMS na pozadí. Tato varianta je určena například pro požáry, nehody nebo obecné ohrožení života.

Řešení pro situace, kdy volající nemůže mluvit
Součástí aplikace zůstává i možnost volby „Nemohu mluvit“. Po jejím použití se otevře stejný rozcestník jako u tlačítka SOS. Uživatel následně vybírá konkrétní typ události podle zvolené linky.
Pro linku 155 je připraveno devět typů situací, například bezvědomí, úraz nebo krvácení. Pro linku 112 je k dispozici pět typů událostí, mezi nimi například dopravní nehoda nebo požár. Aplikace následně odešle SMS s polohou, jménem a zvolenou situací a spustí se chat formou SMS, kde s volajícím komunikuje dispečer.
Jaká data se odesílají dispečinkům
Při komunikaci s linkou 155, a to jak při volání, tak při chatu, se odesílají tyto údaje:
přesná poloha volajícího, zdravotní a osobní údaje z profilu, například alergie, nemoci nebo kontakt na blízké osoby, a typ zvolené situace.
U linky 112, a to pouze při chatu a u telefonů s Androidem s povoleným odesíláním SMS na pozadí, se odesílá jméno, telefonní číslo, poloha a zvolený typ události.

Proč zatím nejde posílat data přímo na 112
Dispečinky linky 112 v současné době technicky nemohou přijímat datové věty ani paralelně zpracovávat SMS během hovoru. Z tohoto důvodu aplikace při kontaktu s linkou 112 data standardně neposílá. Komunikace však zůstává rychlá a efektivní a v případě potřeby si dispečinky tísňových linek informace mezi sebou předávají, například mezi 112 a 155.
Jak získat novou verzi aplikace
Nová funkce se uživatelům objeví automaticky s nejbližší aktualizací aplikace Záchranka pro Android i iOS. Stačí mít zapnuté automatické aktualizace, případně provést ruční aktualizaci v Google Play nebo App Store.
Zdroj: HZS Praha, Záchrankaapp, redakce