Drobečková navigace

PODCAST: Americký veterán se začervenal v Praze

| |

Zdravím vás všechny na Hasičovo. Tady je Pepa Nitra a zdravím vás z pražské Kampy.

Zpět

Zde se právě dnes, 15. června 2023 koná Spolkový den Prahy 1. Samozřejmě, že tady nechybí ani hasiči Prahy 1 a jejich starosta Vladimír Krištof. Ahoj Vláďo.

Ahoj Pepo. Zdravím tě.

👇PODCAST K POSLECHU👇

Mě nejvíc tady, u vašeho stánku, zaujala ta nádherná mašinka zjevně ze Spojených států amerických. Mám pravdu?

Ano, je to tak. Je to Ford A z roku 1928. Velitelské vozidlo z jedné z amerických požárních stanic z té doby. Je po celkové renovaci, dovezeno ze Spojených států v pojízdném stavu.

Takže by se dalo s ním klidně kamkoliv vyjet. Nebo jste ho dovezli na nějaké vlečce?

Dovezli jsme ho na vlečce, ale jezdili jsme zde kolem parku, aby se lidé mohli svézt. Nicméně, vzhledem ke kočičím hlavám na vozovkách v Praze jsme zvolili variantu přivést ho na vlečce.

Prosím tě, můžeš mi o tom autíčku říci něco víc?

Tak je to Ford A. Mnoho lidí ví, že Ford před tím vyráběl především typ T. V roce 1926 přešel na typ A. Tenhle ten má klasicky čtyřválcový motor, normální řazení - jednička, dvojka, trojka. Tam, kde má normální auto jedničku, tak tam má to naše zpátečku. Nicméně, má to normální obsluhu, jako klasické vozidlo. Samozřejmě, že má ruční plyn a ruční předstih. Takže je to velice choulostivé na řízení. Ale když se s tím naučíte, dá se s tím jezdit podle potřeby.

Jakým způsobem jsi tohle auto dostal do Česka?

No, udělám teď nechtěně reklamu jedné dobré české firmě Toman motors sídlící v Rynholci nedaleko Prahy. Tato firma vám ze Spojených států doveze jakékoliv vozidlo, jaké budete chtít, a jim se ho pak podaří v Americe nebo v Kanadě sehnat. Měl jsem na ně prosbu, protože jsem chtěl historické hasičské vozidlo, které se mi v Čechách nepodařilo sehnat. A musím říct, že jsem s nimi velice spokojen. Sehnali, zajistili dopravu, vyhledali mi několik nabídek a dovezli mi celkem tři hasičská historická auta. Takže my, jako sbor, máme k dispozici Ford B z roku 1922, na kterém nyní probíhá oprava a repase motoru. Potom máme automobil Boyer, hasičské auto s nádržemi na chemickou pěnu z roku 1928, šestiválec, který uveze deset lidí, má 2,3 tuny a sedm metrů délky. A pak tohohle velitelského forda. Všechna tři vozidla jsou naneštěstí zakoupena přes prostředníky a my se teď snažíme sehnat jejich historii. Píšeme do Spojených států lidem, které tam známe, abychom mohli říct, odkud ta vozidla pocházejí a jaký mají příběh. Nevím, jestli se nám to podaří, ale jednáme o tom.

Chystáte se kupovat něco dalšího?

Ne, už jsme dokupovali. Přiznám se, že došly garáže a došly nám i peníze.

Podivuji se nad tím, že se Spojené státy americké zbavují takových historických skvostů.

Je to zajímavé. Z evropských států by se takové auto odváželo asi s problémy. V USA k tomu přistupují jinak. Samozřejmě musíte projít nějakým řízením, které rozhodne, zda to vozidlo můžete nebo nemůžete odvézt. U toho boyeru jsme zjistili, že jsou na světě maximálně tři taková vozidla. Jedno máme tady v Čechách, druhé je v USA, třetí také ve Spojených státech nebo v Kanadě. Na to jsme ještě nenarazili. Nicméně, vozidlo, co mám já tady v Praze, je v předrenovačním stavu a je pojizdné. Jelikož vypadá velice dobře, tak ho renovovat nebudeme. Necháme ho tak, v jak je. Domnívám se, že vozidlo nálezovém stavu je cennější než třeba po nějaké nepovedené renovaci.

Já jsem spíš myslel to, že Američané jsou větší sběratelé, než Češi a jen tak si něco nepustí.

No, je to zajímavé, ale když bych chtěl vozidlo evropské provenience, tak bude dvakrát tak drahé. Když ho ovšem seženu. Prostě hasičská auta tohoto typu v Čechách na trhu nejsou. Pátrali jsme po nich pět šest let a nic, co by stálo za rozumnou cenu a bylo by v rozumném stavu tu není. Buď to jsou úplné vraky, anebo to má přestavby nebo renovace, které vozidlo znehodnotí.

Tohle vozidlo, které vystavuje SDH Prahy 1 vlastní kdo?

To je v mém osobním vlastnictví. Jsem sběratel veteránských vozidel. Je to moje osobní vozidlo, které samozřejmě dávám k dispozici sboru. Jsem hasičem od osmi let. Už jako kluk jsem běhal s proudnicí až hadicí, byl jsem profesionálním hasičem a nyní na stará kolena jsem zpátky jenom dobrovolným, protože ty profesionální by mě už asi nevzali. (-:

Máš doma ještě nějaké takové veterány? Kde je garážuješ?

Mám na tato vozidla kryté garáže. Je to nedaleko od Prahy. Garážuji tam toho boyera, jak jsem o něm říkal. A ještě mám vzpomínaného Forda B. Věřím že se nám ho podaří do konce roku zpojízdnit.

Tak já ti přeji, aby se ti to podařilo a tento kus je opravdu krasavec. Blahopřeji ti k němu.

Chtěl bych dodat ještě jednu věc že na podzim nebo na jaře, jak se nám to podaří, bychom chtěli udělat na Malostranském náměstí výstavu takovýchto historických vozidel. Předpokládám, že jak tě znám, se toho určitě účastníš. Chceme tam pozvat i další historická vozidla z Prahy a okolí a ze středních Čech. Faktem je, že Malostranské náměstí je pro takové akce nejlepší. Lepší než Staroměstské náměstí i než Václavák. Je to dáno tím, že tam nechodí jenom turisté, ale jezdí kolem tramvaje s obyvateli Prahy a turisty z Čech. Proto my preferujeme Malostranské náměstí, které je teď prázdné a na tyto akce se výborně hodí.

Už teď se na to moc těším. Takže, už brzy na shledanou na Malostranském náměstí.

Díky. Zdravím všechny hasiče. A budete-li chtít se podívat do Prahy, vemte si na mě spojení, my vás tady rádi uvítáme. Můžete se účastnit i nějakých našich akcí, rádi vás uvidíme.

Budeme rádi. Ahoj.

Ahoj!

Zpět

Další zprávy: podcast, Praha