Drobečková navigace

Hasiči zasahovali u požáru chaty v těžko přístupném terénu

| |

Do akce vyjel i speciální zásahový vůz Bizon a čtyřkolka.

Zpět

V úterý 30. září krátce po čtvrté hodině odpoledne vyjely jednotky dobrovolných hasičů z Jílového u Prahy, Těptína a Kamenného Újezdce i jejich profesionální kolegové z Jílového u Prahy a Říčan k nahlášenému požáru nízké budovy v katastru obce Jílové u Prahy, Kabáty. SDH Dolní Jirčany utvořili na vlastní zbrojnici zálohu v rámci spolupráce. Už první chvíle ukázaly, že zásah nebude jednoduchý, neboť místo bylo špatně přístupné a z počátku se nedařilo přesně lokalizovat ohnisko požáru.

„Zásah komplikovala nepřesná adresa a těžký terén, kam se velké cisterny nedokázaly dostat. Proto jsme nasadili menší techniku včetně speciálního zásahového vozu Bizon a čtyřkolky Polaris,“ uvedl nám velitel dobrovolných hasičů z Jílového Dominik Kaše.

Po příjezdu na místo se potvrdilo, že hoří rekreační chata. Hasiči postupně nasadili několik vodních proudů a prováděli také rozebírání a dohašování konstrukcí. Část jednotky se zároveň starala o doplňování vody z improvizovaného hadicového vedení.

„Naší prioritou bylo nejen uhasit samotný objekt, ale také ochladit okolí a zabránit rozšíření ohně. Vzhledem k terénu a okolní vegetaci to byl zásah, kde opravdu záleželo na každé minutě,“ doplnil velitel Kaše s tím, že zásah trval několik hodin a po jeho ukončení byla nařízena dohlídka až do půlnoci. Město Jílové u Prahy navíc zajistilo pro zasahující hasiče občerstvení.

Nový vůz Bizon pomáhá v ostrých akcích od roku 2023

Speciální technický automobil Bizon, který se do ostrého nasazení dostal teprve nedávno, sehrál v Jílovém významnou roli. Vozidlo postavila firma KOBIT – THZ na podvozku Iveco Daily a město Jílové za něj zaplatilo 5,7 milionu korun.

Bizon je vybaven tisícilitrovou nádrží na vodu, nízkotlakým čerpadlem s výkonem 500 litrů za minutu, osvětlovacím stožárem i moderním komunikačním vybavením. Díky pohonu všech kol a menším rozměrům se dokáže dostat i do míst, kam velké cisterny nemohou, což se potvrdilo právě při zásahu u požáru chaty.

„Bizon jsme pořizovali s cílem, aby nám pomohl v těžko přístupném terénu. Věřím, že i tento zásah jasně ukázal, že investice měla smysl,“ uzavřel velitel jednotky Dominik Kaše s tím, že podpora ze strany obce je zcela neoddiskutovatelná.

Pro spojení slouží analogová vozidlová radiostanice. Šestimístná kabina je vybavena nezávislým vytápěním a klimatizací. Ve třech dobíjecích úchytech jsou ruční radiostanice, v dalších dvou ruční svítilny. Velitel má v dosahu výjezdový tablet, nechybí kamera pro záznam dění před automobilem. V zorném poli řidiče je 5" displej couvací kamery. Světelné výstražné zařízení je ve verzi s červenou částí rampy na levé polovině Iveca.

Karoserie účelové nástavby je vyrobena z profilů ze slitin lehkých kovů, na obou bocích je vždy jedna velká schrána pro příslušenství, krytá hliníkovou roletkou. Stejným způsobem se přistupuje k ovládacímu panelu čerpadla v zadní části vozu.

Nádrž na vodu má objem 1 000 litrů, hliníkové nízkotlaké čerpací zařízení Johstadt dosahuje výkonu 500 litrů za minutu. Na levém boku nástavby je zásuvka Rettbox pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu. Zásuvka se při nastartování vozu samočinně odpojí. Bezprostřední okolí automobilu osvětlují LED světla na bocích a v zadní části nástavby.

Pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár s LED světlomety pro osvětlení místa zásahu dosahuje celkového světelného toku 20 000 lumenů. Napájen je z podvozkové soustavy vozu, vysunout jej lze do výšky až 4 metry nad úrovní terénu. Další rozměrné požární příslušenství je uloženo na střeše automobilu.

Zdroj: SDH Jílové u Prahy

Zpět

Další zprávy: zásahy, Středočeský