PANTHER v akci: Letištní hasičský speciál jsme viděli zblízka a v plné síle!
Na letišti v Českých Budějovicích jsme měli jedinečnou možnost dostat se k tomu nejlepšímu – zásahovému speciálu Rosenbauer Panther 6x6, který patří k absolutní světové špičce v oblasti leteckého hašení. A pozor, nejen že jsme ho obdivovali zvenčí, ale hlavně v akci – a výstřik z obou lafet působí opravdu fenomenálně. Dostat se k tomuto speciálu nebylo úplně jednoduché – než jsme vůbec mohli vkročit na plochu, prošli jsme klasickou letištní kontrolou, ale stálo to určitě za to!

🎥 Exkluzivní video z natáčení v Českých Budějovicích a obsáhlá fotografie na konci článku!
Panther: 38 tun technického umění
Tento stroj, který dodává do České republiky společnost Požární bezpečnost s.r.o., vyrábí rakouský Rosenbauer a každý kus vzniká ručně v Leondingu. Panther veze 15 000 litrů hasiva, z toho 12,5 m³ vody, 1,5 m³ pěny a 250 kg prášku. Díky motoru Volvo Penta o výkonu 700 koní zvládne akceleraci z 0 na 80 km/h za 32 sekund, a přitom váží téměř 39 tun!
Zajímavostí je, že celý systém lze ovládat joystickem z kabiny – strojník má dvě lafety (nárazníkovou i střešní) pod palcem bez nutnosti vystupovat. Celé vozidlo je navržené tak, aby ho mohl obsluhovat jeden člověk.
![]() |
![]() |
Oficiální text výrobce
Vozidlo ARFF PANTHER je primárně určeno k hašení požárů letadel, stejně jako k asistenci a ochraně letištního záchranného týmu při evakuaci cestujících. Rychlá a bezpečná reakce na místo mimořádné události a účinná aplikace hasiv jsou pro úspěšný zásah zásadní. Konstrukční řešení vozidla PANTHER je navrženo právě tak, aby tyto nároky spolehlivě splnilo.
Pečlivý výběr komponentů – včetně výkonného čtyřtaktního vznětového motoru, automatické převodovky, stálého pohonu všech kol, odpružení s vinutými pružinami a robustní konstrukce podvozku – dělá z modelu PANTHER špičku ve své třídě.
Díky vysokému poměru výkonu a hmotnosti vozidlo dosahuje rychlé akcelerace, udržuje vysokou cestovní rychlost a disponuje výbornou průchodností terénem. Spolehlivý brzdový systém s ABS zajišťuje bezpečný příjezd posádky i v těch nejnáročnějších podmínkách.
Všechny komponenty vozidla jsou výsledkem dlouhodobého vývoje a neustálého zdokonalování. Díky tomu je PANTHER spolehlivý i v extrémních podmínkách – například v pouštním prostředí, tropických oblastech, u slaných pobřeží nebo ve vysoké nadmořské výšce.
Konstrukce podvozku umožňuje snadný přístup k servisním bodům. Díky minimalizaci dílů náročných na údržbu a využití standardních, běžně dostupných komponentů je provoz vozidla ekonomický a efektivní – s důrazem na nízké prostoje i náklady na servis.
Hasicí systém Rosenbauer nabízí špičkový výkon. Zahrnuje odstředivé čerpadlo, různé varianty lafet, včetně výsuvných typů STINGER (piercing tool), což je prorážecí trn pro zásah skrz plášť letadla případně pak lafetu HVLA = high volume low attack - nárazníková lafeta s možností zasahovat zespodu hořícího motoru letadla a plně automatické dávkování pěnidla s možností okamžité změny dávkovacího poměru.
Posádka má k dispozici prostornou kabinu s hliníkovou konstrukcí, velkými dveřmi a pohodlným přístupem po schodech z obou stran. Kabina je navržena tak, aby poskytovala maximální bezpečnost a komfort jak při jízdě, tak během zásahu.
Velké zakřivené čelní sklo s vrstveným bezpečnostním sklem a antireflexní úpravou zajišťuje výbornou viditelnost pro řidiče i obsluhu lafety.
Nicméně více se dozvíte ve videu níže
Nejen technika, ale i výstroj od Rosenbaueru
Značka Rosenbauer patří mezi největší světové výrobce požární techniky a výstroje pro hasiče, s tradicí sahající až do roku 1866. Kromě ikonických hasičských speciálů, jako je Panther, vyrábí i osobní ochranné prostředky, které najdeme v mnoha jednotkách po celém světě.
Při natáčení v Českých Budějovicích jsme měli příležitost vyzkoušet a nafotit i novou technickou přilbu HEROS H10 – určenou především pro technické zásahy. Přilba se vyznačuje robustní konstrukcí, nízkou hmotností a vysokým komfortem nošení, který ocení každý hasič při vyprošťování, zásazích u dopravních nehod, při pátracích operacích nebo lesních požárech.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Červený výjimečně
Ačkoliv Panthery běžně vídáme v různých barevných provedeních, například na pražském letišti je žlutý, zdejší kus je klasicky červený. V oblasti letištní hasičské techniky jde spíš o výjimku, ale krásnou.
![]() |
![]() |
🚒 Co všechno umí letištní speciál Rosenbauer Panther 6x6?
🔥 Kapacita hasiva
• 12 500 litrů vody,
• 1 500 litrů pěny,
• 250 kg hasicího prášku
⚙️ Motor a podvozek
• motor Volvo D16 – 700 koní (515 kW) při 1 800 ot./min
• maximální točivý moment: 3 150 Nm při 1 200 ot./min
• automatická převodovka TwinDisc,
• trvalý pohon všech kol 6×6,
• světlá výška až 49 cm,
• brodivost: 40 cm,
• maximální rychlost: cca 115 km/h
🚀 Zrychlení
• Z 0 na 80 km/h za 32 sekund – s hmotností přes 38 tun!
• Maximální rychlost: cca 115 km/h
💦 Výkon čerpadla
• až 9 000 litrů/min při 12 barech,
• ovládání střešní lafety (RM80C) a nárazníkové lafety (RM15C) přímo z kabiny pomocí joysticků,
• lafety mají dosah až 100 m, režim mlhy, plného i pěnového proudu
🧠 Moderní technologie
• plně elektronický ovládací systém LCS,
• jednočlenná obsluha,
• displeje, joysticky, možnost programovat režimy lafet,
• automatická regulace tlaku,
• kamerový systém a zpětná kamera
🧳 Kabina a komfort
• kabina pro 1 řidiče + 4 členy posádky,
• panoramatické čelní sklo,
• klimatizace i vyhřívání,
• přímý průchod mezi místy řidiče a spolujezdce,
• SCBA držáky integrované v sedačkách
🏗️ Výroba a konstrukce
• Panthery se vyrábí výhradně v Rakousku,
• výroba trvá až 14 měsíců,
• modulární nástavba – modul kabiny, modul s čerpadlem, modul s vodní nádrží a modul s motorem jsou vyráběny zvlášť
• finální montáž zabere 6 týdnů
🧯 Bezpečnost a ochranné prvky
• ochranné trysky podvozku za každou nápravou pro jízdu na hořícím povrchu,
• systém FIXMIX pro přesné dávkování pěnidla,
• automatické proplach systému čerpadla po zásahu
"Ovládání je, myslím si, docela jednoduché a logické, takže spokojení jsme"
Ve videu uslyšíte rozhovor se zástupcem společnosti Požární bezpečnost s.r.o., který podrobně vysvětlil historii a vývoj Panthera, i se strojníkem, který s Pantherem jezdí. Prozradil, jak dlouho ho mají, jak se s ním jezdí a že o místo za volantem není nouze – i když, jak říká, u nich to určuje velitel.
![]() |
![]() |
📽 Mrkněte na 6minutové video, kde nejen uslyšíte víc, ale hlavně UVIDÍTE, jak Panther stříká z obou lafet a během chvíle vyprázdní nádrž!
👉