Drobečková navigace

Tísňový hovor bez volajícího: mobil ohlásil nehodu se zraněním tří osob

| |

Zpět


     Dvaadvacet minut po půlnoci zaznamenali operátoři tísňové linky 112 v Hradci Králové hovor z mobilního telefonu, u kterého nebylo možné navázat spojení s volajícím. Ze sluchátka se ozývaly pouze ruchy a vzdálené zvuky připomínající dětský hlas.

     Operační důstojník podle signálu lokalizoval místo u města Borohrádek na Rychnovsku a okamžitě vyslal tři jednotky hasičů – profesionální jednotku z Rychnova nad Kněžnou a Holic, a dobrovolnou jednotku JSDH Borohrádek.

     Po příjezdu první jednotky na místo na silnici I/36 v ulici Jiřího z Poděbrad, byla potvrzena vážná dopravní nehoda jednoho osobního vozu. Ten po smyku v lesním úseku narazil postupně do dvou stromů na obou stranách vozovky. V autě cestovali tři lidé, z nichž jednoho museli hasiči vyprostit pomocí hydraulického nářadí.

     „Hasiči provedli vyproštění osoby, poskytli předlékařskou pomoc a předali všechny zraněné do péče zdravotnické záchranné služby. Následně zajistili vozidlo proti požáru a odstranili poškozené větve stromů, které hrozily pádem,“ uvedli zástupci zásahu.

     Na místě zasahovalo několik posádek ZZS Královéhradeckého kraje i vrtulník letecké záchranné služby.

     „K dopravní nehodě osobního automobilu, který narazil do stromu, vyjížděli dnes po půlnoci záchranáři do Borohrádku na Rychnovsku. Ve vozidle cestovali tři lidé, všichni skončili v péči ZZS KHK.
     Dvě ženy utrpěly lehká poranění – jedna v oblasti hrudníku, druhá na horních a dolních končetinách. Obě byly převezeny do rychnovské nemocnice. Muž, který utrpěl poranění hrudníku, byl po ošetření transportován pozemní cestou do traumacentra Fakultní nemocnice v Hradci Králové.
     Na místě zasahovaly dvě záchranářské a jedna lékařská posádka z Rychnova nad Kněžnou a také vrtulník letecké záchranné služby, který však nakonec nikoho netransportoval," uvedla vedoucí odboru komunikace a vztahů s veřejností ZZS Královehradeckého kraje Bc. Lucie Hanušová, DiS.

Technologie, která zachraňuje i klame

     Tento případ je ukázkou, že moderní technologie mohou zachránit život – mobilní telefon automaticky detekoval těžkou dopravní nehodu a sám přivolal pomoc, aniž by kdokoliv z posádky o volání věděl. Nikdo z cestujících přitom nehodu jiným způsobem neohlásil.

     Hasiči přitom upozorňují, že obdobná automatická volání přijímají často.
„Každoročně vyjíždíme k mnoha událostem, které hlásí chytré telefony, hodinky nebo systém eCall. Ve většině případů jde o planý výjezd, protože lidé neznají funkce svých zařízení,“ vysvětlují.

     Pokud se tedy tísňové volání spustí omylem, je podle hasičů nejlepší zvednout hovor a sdělit operátorovi, že se nic nestalo.
     „I operátor linky 112 je hasič nebo hasička, kteří chtějí pomoci. Když mají správné informace, nemusí vyjíždět celý výjezd k pádu hodinek z kuchyňské linky,“ dodávají s nadsázkou. 

Chytré telefony, hodinky a eCall - aneb když „pomoc přijde sama“

     Moderní technologie v současnosti hrají významnou roli při záchraně životů, ať už jde o systém eCall ve vozidlech, chytré telefony nebo chytré hodinky. Tyto nástroje mají schopnost automaticky nebo manuálně přivolat pomoc na tísňovou linku 112, i když uživatel není schopen sám volat.

Systém eCall ve vozidlech

     Systém eCall je v celé Evropské unii standardizovaný a povinný pro všechna vozidla nového typu od 1. dubna 2018.

     Funguje tak, že při vážné dopravní nehodě — detekované například aktivací airbagu nebo nárazem — se automaticky naváže hovor s tísňovou linkou 112 a současně je odeslán minimální soubor dat (MSD – Minimum Set of Data) s polohou vozidla, časem, identifikačními údaji a směrem jízdy.

     Výhodou je, že pomoc může být vyslána i v případě, že posádka není schopna komunikovat. Důležité je však být připraven a vědět, jak se v takové situaci zachovat.

Chytré telefony a hodinky

     Na poli osobních zařízení se objevují funkce, které detekují vážné události jako pád, náraz či ztrátu srdeční aktivity a mohou samy spustit tísňové volání nebo odeslat nouzovou zprávu. Studie ukazují, že například detekce pádu v hodinkách má vysokou citlivost (~77 %) a nízkou míru falešných poplachů.   
     Například modely zatím vypouštěné na německém trhu umožňují automatické vyhodnocení stavu nositele a kontaktování záchranářů.

     Ovšem spolu s tím přicházejí i výzvy - „plané“ výjezdy zpravidla znamenají, že zařízení detekovalo pád hodinky například při sportu nebo pádu z nábytku, a operátor musí ověřit, zda pomoci skutečně nutná je.

Co je důležité znát a dělat

     Seznamte se se svým zařízením: Zjistěte, zda máte funkci pro automatické tísňové volání aktivní, jak ji vypnout nebo potvrdit, pokud k volání došlo omylem.

     V případě automatického volání bez vaší aktivity (např. telefon, hodinky) buďte připraveni odpovědět operátorovi na 112 nebo mu vrátit hovor. To pomáhá vyhnout se zbytečným výjezdům záchranných složek.

     Při manuálním spuštění tísňového volání (např. stisk SOS v autě) udržujte chladnou hlavu, sdělte základní informace: co se stalo, kde jste, kolik je zraněných.

     Vždy mějte na paměti: technika je pomocníkem, ale ne náhradou za rychlou reakci a správné zachování v krizové situaci.

Tyto systémy ukazují, že technologie mohou významně zvýšit šanci na přežití nebo úspěšné vyřešení krizové situace. Ale jen tehdy, když jim rozumíme a víme, co dělat.

Zdroj: HZS Královehradeckého kraje, SDH Borohrádek

Zpět

Další zprávy: zásahy, Královehradecký