Drobečková navigace

VÁŠ ČLÁNEK: Hasiči v Hrbově a Svařenově mají nový dopravní automobil

| |

Po 20 letech od získání prvního zásahového automobilu oficiálně dostali hrbovští a svařenovští hasiči vůz nový.

Zpět

Po 20 letech od získání prvního dopravního automobilu slavnostně obdrželi hasiči v Hrbově a Svařenově automobil zcela nový. Avii 20 z roku 1985 loni vyřadili a město pro ně téhož roku zakoupilo od společnosti Auto Trutnov s. r. o. vůz značky Ford Transit kombi L3H, 4×2, 350 Trend. A to za cenu 1 025 395 korun. Velkou část nákladů pokryla dotace GŘ HZS ČR (450 tisíc korun) a taky krajská dotace (300 tisíc korun), zbytek zaplatilo město Velké Meziříčí, pod které Hrbov a Svařenov spadá, z rozpočtu této místní části.

Automobil nechali hasiči požehnat na konci září velkomeziříčským děkanem Pavlem Šenkyříkem. Kromě něj promluvil i předseda komise pro místní správu Hrbov-Svařenov Vladimír Sedláček, který krátce pohovořil o historii sboru a o nákupu nového vozu. Dále starosta města Velké Meziříčí Alexandros Kaminaras /Společně VM/, který pogratuloval hasičům k novému autu. A taky starosta SDH Hrbov – Svařenov František Havlíček, který za hasiče poděkoval za novou techniku.


Součástí slavnostního odpoledne byla i prohlídka techniky hasičů, v nabídce bylo občerstvení, děti si mohly zaskákat v nafukovacím hradu a místní obyvatelé uspořádali i malou výstavu historických motocyklů Jawa.

Nový vůz je primárně určený pro přepravu osob při plnění úkolů zásahové činnosti JPO a pro dopravu, evakuaci a zásobování obyvatel. Vůz je zařazený do lehké hmotnostní třídy a určen pro provoz na zpevněných komunikacích – DA-L1Z. Kapacita je 9 osob, sedadla ve voze jsou ve třech řadách. Vybavený je nezávislým topením Eberspacher/Airtro, pracovním LED osvětlením kolem pracovního prostoru vozu, zvláštním výstražným znamením s červeno modrým výstražným světlem značky WHELEN, vzadu pak světelným zařízením typu „alej“.

Automobil má samozřejmě i tažné zařízení pro přívěs požární stříkačky, dále parkovací přední a zadní senzory a couvací kameru. Motor je zespodu chráněný krytem. Z asistentů má vozidlo ESP + ABS, ochranu proti převrácení, nouzového brzdového asistenta, asistenta pro rozjezd do svahu či třeba trakční kontroly. Dále automatické zapnutí varovných světel při nouzovém brzdění, airbag řidiče a spolujezdce, dálkové centrální zamykání, palubní počítač, elektricky ovládaná přední okna, dvojsedadlo spolujezdce. Sedadlo řidiče je nastavitelné v 8 směrech.

Ve výbavě je nastavitelný (kožený) volant, světla denního svícení, monitoring tlaku v pneumatikách a také Start-stop systém. Klimatizace je manuální, výdechy má ale i do druhé a třetí řady sedadel (tak jako topení). Zpětná zrcátka jsou vyhřívaná. Auto je z vnějšku vybavené zásuvkou pro dobíjení a konzervaci akumulátoru a hasiči mají k dispozici taky inteligentní dobíjecí zařízení.

Součástí výbavy je samozřejmě rádio – analogové, ale i s USB vstupem – ovládání je na volantu. Nezbytná je taky zásuvka na 12V (2x) a USB zásuvka (2x).

Motor je 2.0 TDCI, 96 / 125 kW, převodovka manuální, 6stupňová.

Auto je vybavené také požárním příslušenstvím podle tzv. kategorie Z (základní) – jde například o analogovou radiostanici Motorola/DM4600, 2 požární magnetické světlomety WESEN/CRC5B, 2 ruční svítilny Streamlight/Survivor Li-Ion ATEX, lékárničku v zásahovém batohu (velikost III), hasicí přístroj s CO2, dále práškový hasicí přístroj, dvě ruční radiostanice Motorola/DP1400, ruční vyprošťovací nástroj PARATECH/HOOLIGAN BIEL TOOL, vytyčovací červenobílou pásku a 2x vyprošťovací řezák na bezpečnostní pásy.

O SDH Hrbov

Sbor založili místní občané kvůli častým požárům v roce 1943, v prvních letech ale nebyli příliš aktivní. To se změnilo se získáním motorové stříkačky PS 8 v roce 1951 a dalším vybavením.

Druhou stříkačku dostali v roce 1983, každou vlastnili i s přívěsným vozíkem. Vlastní zbrojnici postavili svépomocí teprve v roce 1991 a v posledních letech ji zrekonstruovali.

Zásahový dopravní automobil zakoupili ještě o 20 let později a vlastními silami ho zrenovovali. Poté utvořili také zásahovou jednotku typu JPO V.

V roce 2018 pak získali i třetí stříkačku - PS-12 TAZ 1600 cm3 sport – zásah, letos pro ni zrenovovali také jeden z přívěsných vozíků.

Sbor má v současnosti jedno soutěžní družstvo, v minulosti ale na soutěže dokázal postavit i tři samostatná družstva – z toho jedno ženské.

Zdroj: Tomáš Niessner

Zpět

Další zprávy: technika, Vysočina