Drobečková navigace

Čtyřkolky fenomén, který se u hasičů rozjíždí

| |

Hřensko odstartovalo několik různých směrů převýzbroje hasičů, ať těch profesionálních či dobrovolných. Hromadně se rozdávaly a nakupovaly D programy, letí tu přívěsy pro hašení spojené s novou přenosnou stříkačkou, které budou hrát prim ještě dlouho. Mnohem více se ale skloňuje i slovo čtyřkolky. To ale vlastně není novinka, ve výbavě jsou již dlouho, jen se o nich tolik nemluvilo. Jaká je situace v Ústeckém kraji jsme se mino jiné povídali s náměstkem IZS a operačního řízení Hasičského záchranného sboru Ústeckého kraje plk. Ing. Petrem Klímou

Zpět

Ústecký kraj je 5. nejlidnatější v ČR a přesto je koncentrace lidí převážně ve větších městech. Je zde více lokalit, které jsou hůře dostupné a jsou díky monokultuře jehličnatých stromů v kombinaci s místním pískovcovým podložím, které je velmi vysychavé, "ideální" pro vznik lesních požárů, které k této lokalitě patřily vždy, ale začalo se o nich pořádně mluvit až po požáru v Hřensku v červenci 2022, kde požár postupně zasáhl více než 1600 ha plochy parku. Požár byl hašen v největším nasazení za pomoci osmi vrtulníků, pěti letadel a dohromady asi 700 osob. Nyní v Hřensku hořelo znovu, naštěstí byl požár rychle lokalizován. Byly u toho i čtyřkolky a jelikož je to téma našeho článku vyzpovídali jsem náměstka IZS a operačního řízení plk. Ing. Petra Klímu, se kterým jsme se shodou okolností potkali minulý týden při simulaci zásahu jednotek po pádu letadla, kdy celé akci velel. Tentokrát jsme za ním vyrazili do kanceláře. 

Petře tématem rozhovoru jsou čtyřkolky. Fenomén, který se začal skloňovat po požáru v Hřensku. Teď tam hořelo znovu - byly u toho čtyřkolky? 

Ano byly a určitě pomohly. Hlavně, co bylo zásadní, že tam byla ta parková, ta co koupila správa národního parku pro své zaměstnance

To je ta s 300l nádrží?

Ano, ta už má tento hasební modul, takže se plně využil. A čtyřkolka začala hasit jako první. 

Proudy se dostaly na místo později je tomu tak? 

Zhruba za 2 hodiny.

Kolik těchto čtyřkolek má správa parku k dispozici? 

Pokud vím tak jednu.

Kolik je vlastně čtyřkolek zapojených do výjezdu na území Ústeckého kraje? 

Aktuálně 13, ale hasební modul má pouze jedna. Plus některé mají vytvořenou nádrž navíc s tlakovým čerpadlem pro možnost hašení. 

Teď se budou předávat další dvě v rámci vybavení Ústeckého kraje vybraným dobrovolných jednotkám?

Ano teď v sobotu se předávají dvě. Pro jednotky sboru dobrovolných hasičů  Libouchec a Rumburk, takže budou k dispozici s hasebním modulem tři, ale v příštích letech by měly přibývat další. Dále se budou předávat ještě tři přívěsy pro týlové zabezpečení. 

Vlastní HZS nějaké čtyřkolky v našem kraji?

V tuto chvíli se jedná o posílení této techniky o sedm kusů. Tyto čtyřkolky by byly umístěny napříč stanicemi v našem kraji.  

K aktuálnímu požáru se nám vyjádřil i Jakub Jouda ze Správy Národního parku České Švýcarsko, která nově vlastní jednu čtyřkolku s modulem pro hašení a nádrží na 300l vody. "Středeční požár v NP České Švýcarsko ukázal nezastupitelnou úlohu čtyřkolky s hasebním zařízením. Čtyřkolka se dokázala dostat složitým terénem až k místu hašení a prvních 300 litrů vody, které jsme měli v nádrži, pomohlo udržet oheň bez většího šíření do horních partií skal, než hasiči natáhli cca 2 km hadic. Čtyřkolka byla na místě přibližně jednu hodinu před vodou v hadicích. V době příjezdu čtyřkolky bylo započato také hašení pomocí vrtulníku" uvedl pan Jouda

Jsme na místě požáru. Spolu s hasiči, vrtulníkem a další technikou držíme hranu požáru, která se aktuálně již nešíří vzhůru. Foto je za tisíc slov.

Zveřejnil(a) NP České Švýcarsko dne Středa 27. září 2023

Fotografie: NP České Švýcarsko

Oddělení krizového řízení Ústeckého kraje společně s hejtmanem Ing. Janen Schillerem dnes pod hradem Hazmburk na finále TFA ligy SEVERU a TFA ligy SEVERU JUNIOR při závodu Hamburský hasič předalo vybraným jednotkám dobrovolných hasičů z kraje 3 přívěsy pro týlové zabezpečení a 2 čtyřkolky s hasebním modulem. 

 

2x speciálních terénních vozidel SxS včetně výměnných sněhových pásů, přepravních přívěsů a hasicího zařízení

Ty udělají pro změnu radost dobrovolným hasičům z Libouchce a Rumburku 

Vozidlo dodala firma POLARIS, která nám v průběhu dnes představila i záchrannou šestikolku, které se ještě budeme věnovat. Vybavení pro hašení je od firmy ZHT Group. Ke každé čtyřkolce byl dodán přepravní přívěs, který umožňuje čtyřkolky přepravovat rychlostí až 130 km/h s nosností nad 1600 kg 

Byl požadavek, aby speciální terénní vozidlo SxS včetně výměnných sněhových pásů bylo vybaveno omyvatelnými sedadly pro 3 osoby v jedné řadě s bezpečnostními pásy, nejméně dvě sedadla byla homologována pro provoz na pozemních komunikacích, třetí sedadlo může být určeno pro nouzové použití mimo pozemní komunikace (např. při evakuaci osob  z nepřístupného terénu). 

Kabina s ochranným homologovaným rámem prostoru pro osádku s pevnou střechou. Jedná se o model vybavený člením klem se stěrač, dveřmi, výškově nastavitelným volantem a vnějšími zpětnými bočními zrcátky . Vše je voděodolným provedením ovládacích prvků ke všem zařízením, s krytím nejméně IP 67. 

Další požadavky byly následující 

  1. Podvozek vozidla
    • Vozidlo bude vybaveno zážehovým, čtyřdobým dvouválcovým motorem o objemu nejméně 950 cm3, výkon nejméně 60 kW.
    • Vozidlo bude mít pohon všech čtyř kol; pohon přední nápravy bude připojitelný, přední náprava bude vybavena samosvorným diferenciálem, případně uzávěrkou diferenciálu; zadní náprava bude vybavena diferenciálem s uzávěrkou diferenciálu, nejméně zadní náprava bude doplněna o stabilizátor nápravy.
    • Vozidlo bude mít automatickou převodovku s možností volby pomalého terénního režimu (např. redukce).
    • Vozidlo bude mít hydraulické kotoučové brzdy přední i zadní nápravy a oddělený nezávislý systém parkovací brzdy.
    • Vozidlo bude vybaveno posilovačem řízení.
    • Vozidlo bude mít následující geometrické parametry:
      • přední nájezdový úhel nejméně 75°,
      • světlá výška nejméně 250 mm.
    • Zadní koncové svítilny vozidla budou v LED provedení (výjimku mohou tvořit směrové blikače).
    • Vozidlo bude vybaveno spodním ochranným kovovým krytem celé podvozkové části včetně předních i zadních ramen kol, motoru, rámu a míst, kde vedou elektrické, hydraulické a mechanické rozvody, umožňující snadné čištění.
    • V přední části vozidla bude zabudovaný elektrický lanový naviják s tažnou silou nejméně 20 kN a délkou textilního lana s hákem nejméně 15 m; ovládání lanového navijáku bude umožněno z místa řidiče a pomocí dálkového ovládání (za dálkové ovládání je považováno i ovládání napojené kabelem).
    • Vozidlo bude vybaveno odnímatelným tažným zařízením, které bude umožňovat snadnou výměnu za tažné zařízení typu ISO A50-X pro brzděný přívěs s nájezdovou brzdou o hmotnosti nejméně 900 kg nebo S-OKO průměru 32 mm pro připojení obdobného přívěsu, např. sněžných saní, oba spojovací prvky jsou součástí dodávky.
    • Pneumatiky vozidla budou osazeny na discích o průměru nejméně 12“, pneumatiky všech kol s univerzálním smíšeným vzorkem ne starší 12-ti měsíců (při dodání) a pláštěm složeným z nejméně 6 pláten, plnohodnotné náhradní kolo vhodné pro přední i zadní nápravu bude dodáno samostatně (příbalem).
    • Vozidlo bude vybaveno systémem průběžného dobíjení, které bude tvořeno instalovanou pevnou koncovkou na vozidle a kabelem s délkou nejméně 5 m zakončeným příslušným protikusem připojovací zásuvky; spojení zásuvky je v magnetickém provedení, např. systémem mag-charge.
    • Součástí dodávky vozidla budou sněhové pásy pro přední a zadní nápravu s homologací pro provoz na pozemních komunikacích, včetně montážní sady pro jejich upevnění.
    • Součástí dodávky vozidla bude sněhová radlice, včetně všech úchytných prvků potřebných pro její montáž; sněhovou radlici bude možné mít na vozidle namontovanou i při použití sněhových pásů.
    • Součástí dodávky vozidla bude povinná výbava motorových vozidel stanovená právním předpisem.

  2. Účelová nástavba vozidla
    • Rozměry ložné plochy vozidla budou nejméně 1200 x 900 x 300 mm a nosnost nejméně 450 kg.
    • Ložná plocha (korba pro případné umístění hasicího zařízení nebo pro transport osob a materiálu) bude vybavena nejméně čtyřmi originálními kotevními body a polohovací sítí zhotovenou z plochých popruhů pro zajištění nákladu.
    • Zadní část ochranného rámu vozidla bude provedena v kolmém profilu, nepřipouští se šikmé provedení, které zasahuje do ložné plochy vozidla.
    • Vozidlo bude vybaveno ochranným rámem na přední části vozidla, včetně předního nosiče nákladu, osazeného držáky pro ženijní nářadí. Přední nosič bude umožňovat montáž dalších úchytných prvků bez použití nářadí.
    • Ložná plocha bude osvětlena bílým neoslňujícím světlem v provedení LED (světelnou rampou v šířce nejméně 500 mm), ovládaným samostatným ovládacím prvkem.
    • Vozidlo bude vybaveno bílým pracovním osvětlením v provedení LED (světelnou rampu v šířce nejméně 400 mm) v přední části vozidla nad čelním sklem, ovládaným samostatným ovládacím prvkem.
    • Součástí dodávky vozidla bude přenosný LED pracovní světlomet na osvětlení okolí vozidla; přenosný pracovní světlomet bude mít připojovací kabel o délce nejméně 5 m, připouští se použití tzv. „kroucené šňůry“.

  3. Zvláštní výstražné zařízení
    • Zvláštní výstražné zařízení (dále jen „ZVZ“) nebude umožňovat reprodukci mluveného slova.
    • Světelnou část ZVZ budou tvořit 2 samostatné bloky – hlavní část (dále jen „světelné zařízení“) a doplňkové svítilny,
    • Světelné zařízení bude tvořeno rampou umístěnou na vrchní části ochranného rámu; rampa bude vybavena rohovými moduly zajišťujícími vykrytí potřebného vyzařovacího úhlu 360o a nejméně 2 přímými moduly - každý s nejméně 3 diodami pro zvýšení intenzity vyzařovaného světla ve směru jízdy; není-li z důvodu konstrukčního provedení vozidla nebo umístění vybavení zabezpečena viditelnost vyzařovacích úhlů rampy ze 360o ve vzdálenosti 20 m od ní (ve výšce 1 m nad zemí), bude muset být světelné zařízení vozidla tvořeno i dalšími výstražnými svítilnami pro dokrytí, rampou nevykrytých, úhlů; rampa bude vybavena ochranným prvkem proti zachycení větví; světelné zařízení bude vyzařovat dle bodu 11, písm. b) TP-STS/20-2019 v režimu dvouzáblesk (R65),
    • Na vozidla budou umístěny dva páry doplňkových svítilen - jeden pár na přední straně vozidla v oblasti masky a jeden pár v zadní části vozidla; doplňkové svítilny vyzařují dle bodu 17 TP-STS/20-2019 v režimu dvojzáblesk (R65); doplňkové svítilny nebudou synchronizovány se světelným zařízením,
    • Doplňkové svítilny na přední straně kabiny osádky a přímé moduly v rampě pro zvýšení intenzity vyzařovaného světla ve směru jízdy lze v případě potřeby současně vypnout samostatným vypínačem na ovládacím panelu ZVZ.
    • Světelné části ZVZ opatřenou LED zdroji světla (každá svítilna s nejméně 8 diodami pro každou barvu vyzařovaného světla), které budou mít čiré kryty a budou provedeny pro dvě úrovně svítivosti – DEN/NOC homologace podle EHK 65, třída 2.; musí být zapojeny tak, aby na změnu intenzity okolního osvětlení reagovaly vždy jako celek, a to automaticky, nebo prostřednictvím ovladače umístěného v dosahu řidiče; svítilny budou umístěny tak, aby nedocházelo k zachycování předmětů (např. větví) a nemuselo se využít ochranných krytů; voděodolné ovládací prvky ZVZ budou umístěny na přístrojové desce v dosahu řidiče; reproduktor ZVZ (umožňující volbu nejméně tří tónů) bude umístěn tak, aby jeho vyzařování ve směru jízdy nebylo zásadním způsobem omezeno konstrukčními prvky, karosérií a výbavou vozidla; samostatný reproduktor může být nahrazen dvojicí paralelně zapojených a sfázovaných reproduktorů (o nejméně stejných elektrických a akustických parametrech soustavy jako u samostatného reproduktoru)

  4. Barevná úprava, značení, nápisy
    • Barevné provedení vozidla bude v jasně červené barvě v odstínu RAL 3024 podle vzorníku RAL 841 GL nebo obdobnou barvou (celková barevná definice δE ≤ 3 od etalonu), bílý vodorovný retroreflexní pruh v odstínu 9003 podle vzorníku RAL 841 GL nebo obdobná barva (celková barevná definice δE ≤ 3,0 od etalonu) bude umístěn po obou stranách karoserie vozidla v celé jeho délce, na obou bočních stranách karosérie bude v celé délce bílého zvýrazňujícího pruhu umístěno liniové značení v barvě žluté, výška bílého zvýrazňujícího pruhu bude nejméně 200 mm a nejvíce 350 mm, včetně výšky liniového značení.; ochranné rámy, podvozková část, vnitřní část ložné plochy a místo pro osádku může být v tmavém odstínu, případně v barvě materiálu.
    • V bílém zvýrazňujícím vodorovném pruhu na obou bocích bude umístěn nápis s označením dislokace jednotky. V prvním řádku bude text „SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ“, v druhém řádku bude uveden název obce. Nápisy budou provedeny kolmým bezpatkovým písmem písmeny velké abecedy.
    • Na přední a zadní části vozidla bude umístěn nápis „HASIČI“, výška písma nejméně 100 mm.

Hasicí zařízení pro speciální terénní vozidlo SxS

  1. Tyto technické podmínky vymezují požadavky na dodání hasicího zařízení určeného k přepravě a použití společně se speciálním terénním vozidlem SxS, podle části A těchto technických podmínek (dále jen „hasicí zařízení“).
  2. Pro výrobu hasicího zařízení budou použity pouze nové a originální součásti.
  3. Hasicí zařízení bude vybaveno nádrží na vodu o objemu nejméně 250 litrů. Nádrž bude vyrobena z pevnostního polypropylenu a bude obsahovat vstup s filtračním sítem, přepad z přeplněné nádrže a zařízení, které bude chránit nádrž proti přetlakování při plnění vodou. Nádrž bude možné umístit na nákladní korbu speciálního terénního vozidla SxS a připevnit pomocí textilních upínacích pásů za kotevní body. Nádrž na vodu bude obsahovat průhledový stavoznak hladiny nádrže.
  4. Na nádrži na vodu (podle bodu 3) bude v úchytném prvku uloženo:
  5. čerpadlo na vodu (podle bodu 7), uložení umožňuje provoz čerpadla,
  6. přenosné pěnotvorné zařízení (podle bodu 8),
  7. úložný prvek (koš) na hadice, se třemi hadicemi D25/20m podle ČSN 80 8711.
  8. Součástí hasicího zařízení bude vyjímatelná přepravka vyrobená z pevnostního polypropylenu, která buse osazena na nádrži na vodu (podle bodu 3); v přepravce bude uloženo:
  9. jeden kus čerpadla na vodu (podle bodu 7),
  10. kanystr na PHM o objemu 5 litrů,
  11. dva kusy proudnic D25 (proudnice kombinovaná D podle TP-TS/11-2019*),
  12. úložný prvek (koš) na hadice, se třemi hadicemi D25/20m podle ČSN 80 8711.
  13. uzavřená skládací nádrž na vodu o objemu nejméně 450 l,
  14. dva kusy tvarově stálých hadic pro propojení čerpadla a uzavřené nádrže.
  15. Hasicí zařízení tedy bude obsahovat celkem dva kusy čerpadla na vodu, kdy jedno čerpadlo bude uloženo ve vyjímatelné přepravce a bude použito v případě hašení požáru s použitím uzavřené skládací nádrže na vodu, a druhé čerpadlo bude upevněno pomocí textilního upínacího pásu na nádrži na vodu a bude umožňovat hašení vodou z nádrže na vodu anebo dodávku vody hadicemi do uzavřené skládací nádrže na vodu, umístěné v nepřípustném terénu,
  16. Čerpadlo na vodu:
  17. bude mít čtyřtaktní zážehový motor o objemu nejméně 49 ccm,
  18. celkovou hmotnost bez pohonných hmot nejvýše 10 kg,
  19. bude odstředivé, jednostupňové, s průtokem nejméně 230 l.min-1 při tlaku nejméně 6 bar,
  20. bude mít objem nádrže na pohonné hmoty v objemu odpovídající nejméně jedné hodině provozu čerpadla,
  21. bude mít výtlačné a sací hrdlo se spojkami D 25 mm podle ČSN 38 9427,
  22. bude upevněno na podstavci s antivibračními prvky.
  23. Přenosné pěnotvorné zařízení:
  24. bude kompaktní zařízení, umožňující tvorbu těžké a střední pěny,
  25. bude mít nádrž na pěnidlo o objemu nejméně 10 litrů,
  26. bude umožňovat dávkování pěnidla v poměru 0,1 až 1 % pro požáry třídy A,
  27. bude umožňovat dávkování pěnidla v poměru 3 až 6 % pro požáry třídy B,
  28. bude mít ovládání poměru přimísení a regulaci průtoku součástí pěnotvorného zařízení,
  29. popruh na přenášení, kdy celková hmotnost včetně pěnidla nepřesahuje 18 kg,
  30. součástí dodávky bude nejméně hadice pro připojení hubice o délce nejméně 0,5 m, hubice pro plný proud, hubice pro těžkou pěnu a hubice pro střední pěnu; hadice i hubice se upevňují na pěnotvorné zařízení.

3x požární přívěs pro ochranu obyvatelstva (nouzové ubytování)

Jedná se o přívěsy předurčené na ochranu obyvatelstva k nouzovému ubytování a logistické podpoře HZS při mimořádných událostech a převzali  si je hasiči ze Stebna, Krásné Lípy a Košťan. 

jedná se o vozíky v červené barvě RAL 3020 s vodorovným pruhem v bílé barvě RAL 9003 na dvounápravovém podvozku kategorie O2 o celkové hmotnosti do 2500 kg s nájezdovou brzděnou nápravou. Vybaven skříňovou nástavbou z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů tentokrát z dílny THT. Kompletní specifikaci naleznete níže:

Kompletní výbava vozíků:

  1. spojovacím tažným zařízením typu ISO 50.
  2. rozvod elektrické energie 12 V, zástrčkou se sedmi propojovacími piny.
  3. Vozík má úložný prostor organizován pro uložení materiálu k nouzovému ubytování. Systém konstrukce a vnitřního uchycení materiálu umožňuje pomocí prizmatického spojení podlážek, výsuvů (vertikálních, horizontálních) kdykoli přestavbu a úpravu vnitřního uspořádání v případě nutné změny a doplnění příslušenství 
  4. Drobné příslušenství je uloženo v přenosných přepravkách s víkem 
  5. Výbava:
  6. Stan -  nafukovací, dvojkomorový systém nafukování (např. Gumotex GTX 24),
  • velikost základny 4x6 m,
  • vnitřní světlá výška stanu 2 m,
  • vyjímatelná podlaha (uchycení na suchý zip),
  • teplotní rozsah použitelnosti min./max. -30/+70 °C,
  • hmotnost stanu bez výbavy 100 kg,
  • 2x vchod,
  • Vyjímatelná izolační termovložka,
  • 4 okna,
  • vstup pro topení/klimatizaci,
  • vnější barva červená,
  • součástí stanu ukotvení, zavětrování, zátěž, přepravní taška,
  • příprava na uchycení vnitřního osvětlení
  • součástí stanu je 1 ks propojovací modul umožňující propojení stanu se stany typu Gumotex GTX 24, které jsou v používání HZS Ústeckého kraje.
  1. Osvětlení -    2 ks led závěsné světlomety, min. výkon 50W/230V.
  2. Nafukování stanu - 1 ks elektrická vzduchová pumpa se dvěma vývody, napájení 230V.
  3. Topení stanu   -   topidlo s nepřímým spalováním, odvod spalin do komínku 
  • palivo NM/LTO,
  • výkon 20kW,
  • napájení 230V/2A,
  • objem palivové nádrže 35 l,
  • hmotnost bez náplní 35 kg,
  • možnost připojení prostorového termostatu,
  • součástí komínek a pružná propojovací hadice min. délky 2 m.
  1. Náhradní palivo - 1 ks 20 l kanystr s NM/LTO,
  • 1 ks 10 l kanystr BA 95.
  1. Napájení -     elektrocentrála min. výkon 1 fáze 5000 VA, 3 fáze 5900 VA 
  • palivo BA 95,
  • třída krytí IP 54,
  • vzduchem chlazený zážehový 4-taktní motor,
  • objem palivové nádrže 5 l,
  • hmotnost EC bez náplní 95 kg,
  • jmenovitý proud 1 fáze 16A, 3 fáze 8,2 A,
  • při provozu umístěná mimo POOB,
  • součástí uzemňovací kolík s propojovacím kabelem min. délka 5 m
  • 3 ks prodlužovací kabel 230V min 25m na bubnu do venkovního prostředí.
  1. Sezení, ležení -    6 ks sedací/pivní skládací set (set =1x stůl min. rozměr 100x60 cm a 2x lavice),
  • kombinace ocelové nosné kostry a vysoce odolného UV stabilizovaného plastu,
  • konce noh stolů a lavic v provedení s vodorovnými trubkami a chrániči proti proražení podlahy stanu nebo zaboření do terénu,
  • hmotnost setu 20 kg,
  • nosnost setu 140 kg,
  • 4 ks skládací polní (turistické, kempingové) lehátko
  1. Osvětlovací systém – výkonný osvětlovací systém v provedení LED 
  • příkon 450 W,
  • světelnost 24 000 lm,
  • třída krytí IP 54,
  • hmotnost 100 kg.
  1. Stativ k osvětlovacímu systému -  hmotnost 9 kg,
    • provedení z lehkých kovů,
    • výška 4m,
    • pneumatická brzda proti pádu.
  2. Ohřev strav -     1 ks mikrovlnná trouba pro ohřev jednoduché stravy
  • 1 ks rychlovarná konev pro ohřev vody objem min. 1,5 l,
  • 2 ks nerezový termo hrnec objem min. 10 l (pro ohřev vody, výdej teplého nápoje apod.) s regulátorem teploty a pojistkou proti přehřátí,
  1. Uložení stravy -      2 ks kanystr na pitnou vodu 50 l,
  • 1 ks termobox na potraviny, objem min. 30 l,
  • 1 ks autochladnička kompresorová, objem min. 45 l, 
  1. Výdej stravy -      jednorázové nádobí 100 sad (misky, lžíce, příbory, kelímky) a výdejní  nádobí 2 sady (naběračky, vidlice, velké lžíce, obracečky apod.),
  • 2 ks držák na plastové pytle na odpadky + 5x pytel,
  • mycí koutek (kanystr, papírové ručníky, dezinfekce, mýdlo)
{úst}

Zpět

Další zprávy: technika, Celá ČR