Malá auta, velká práce. Auto Eder dokončuje sérii vyprošťovacích speciálů pro HZS
Na první pohled nenápadné pick-upy, ve skutečnosti ale plnohodnotné vyprošťovací speciály. Společnost Auto Eder v těchto dnech dokončuje výrobu série 40 vyprošťovacích vozidel na podvozku Toyota Hilux, která vznikají na základě rámcové smlouvy s Ministerstvem vnitra ČR a Hasičským záchranným sborem České republiky.
První kusy by se měly v nejbližší době dostat ke svým uživatelům, další budou následovat. Protože ale vozidla zatím nebyla oficiálně předána, zůstávají technické detaily a přesná specifikace zatím pod pokličkou. My jsme se byli alespoň podívat přímo do výroby a vyzpovídali Petra Šolce, obchodně-technického manažera oddělení přestaveb společnosti Auto Eder.
Rámcová zakázka pro celou republiku
Zakázka zahrnuje 40 vyprošťovacích speciálů, které jsou určeny pro 14 krajů České republiky a zároveň 5 vozů do gesce Ministerstva vnitra ČR. Do projektu je tak zapojeno celkem 17 subjektů, což s sebou nese vysoké nároky nejen na technické provedení, ale především na sjednocení požadavků a funkční kompromisy.
Výroba proto probíhá v úzké spolupráci s vedením HZS ČR, které Auto Eder opakovaně navštěvuje v rámci inspekčních dnů.
Zajímalo nás, jak celá realizace probíhá v praxi, co všechno se řeší během inspekčních dnů a kde vzniká nejvíce technických kompromisů. Při návštěvě výroby jsme proto vyzpovídali Petra Šolce, obchodně-technického manažera oddělení přestaveb společnosti Auto Eder.

Petr Šolc při inspekčním dni na obrázku vlevo
Rozhovor: Petr Šolc (Auto Eder)
V jakém stavu je aktuální realizace zakázky?
Termíny v tuto chvíli nemůžeme zveřejňovat. Jedná se o rámcovou smlouvu na 40 vyprošťovacích speciálů – pro 14 krajů České republiky a 5 vozů pro Ministerstvo vnitra ČR.
Co je hlavním tématem inspekčních návštěv vedení HZS ČR?
Nejprve se řeší smluvní část, následně technické provedení, dispoziční řešení uložení výbavy a nakonec připomínky, které se následně zapracovávají do výroby.
Jak často inspekce probíhají?
Zatím proběhly dvě inspekční návštěvy. Třetí proběhne až těsně před předáním vozidel.
Jak se daří sjednotit požadavky 17 různých subjektů?
Základem jsou diskuze přímo během inspekčních dnů. Děláme maximum pro to, aby výsledné řešení vyhovovalo potřebám všech zapojených.
Která část prošla během spolupráce největší změnou?
Nejvíce se upravovalo uspořádání uložení výbavy a konstrukční řešení – vždy v zájmu technického zlepšení.
Pracujete s prototypem?
Ano, vždy máme své „vzorky“, na kterých se řešení ověřuje.
Kolik lidí se podílí na výrobě jednoho vozu?
Zhruba osm lidí – konstruktéři, zámečníci, elektrikáři, polepář i obchodní zástupce zapojený od začátku.
Které kroky jsou nejnáročnější?
Jednoznačně všechny ocelové konstrukční prvky.
Museli jste upravovat výrobní prostory?
(s úsměvem) Ano. Výrobní prostory vždy přizpůsobujeme konkrétním zakázkám – a ani tady tomu nebylo jinak.
Malý speciál, velký důraz na detail
Ačkoliv jde rozměrově o „malá“ vyprošťovací vozidla, klíčová je ergonomie, promyšlené uložení výbavy a odolnost konstrukčních prvků. Právě proto vznikají tyto vozy postupně, s důrazem na detail a za přímé účasti budoucích uživatelů.
Auto Eder: příběh, který dává smysl
Společnost Auto Eder se na Hasičovu neobjevuje poprvé. V minulých měsících jsme psali o otevření nové pobočky AUTO EDER POINT, rozšiřování výrobních kapacit i filozofii firmy, která staví na individuálním přístupu ke každému projektu.
Během aktuální návštěvy jsme měli možnost nahlédnout také do dvou nových hal určených výhradně pro přestavby, které Auto Eder stihl otevřít. Právě zde dnes vznikají řešení, jež odpovídají standardům těch největších přestavbářů v České republice – od precizní zámečnické výroby až po systematickou práci s prototypy za použití té nejmodernější technologie.
Budeme u toho i dál
Tímto článkem ale rozhodně nekončíme. Aktuálně připravujeme:
-
detailnější informace přímo z výroby,
-
materiály z předání prvních vozů,
-
a také rozsáhlý rozhovor s Janem Ederem, zakladatelem společnosti.
Ten se zaměří nejen na vývoj Auto Eder, ale i na jeho začátky u hasičů, obnovu sboru a výjezdové jednotky a dlouhodobou spolupráci s HZS ČR.
👉 Sledujte Hasičovo.cz – tahle série má ještě co nabídnout.
Zdroj: Auto Eder, FCB,