Drobečková navigace

"Přeparkujte vozidla a uvolněte prostor před garáží!"

| |

O klucích z FIREPORTU víme, že jsou velice kreativní a někdy je prostě potřeba hledat nová řešení. A byť samozřejmě nemá nikdo před hasičárnou co parkovat, v Litvínovicích mají docela specifický problém. Pojďme se tedy podívat, jak ho vyřešili…

Zpět

V Litvínovicích mají málo místa před hasičárnou a hned vedle se nachází pošta. Lidé tam proto často parkují, jak se jim zachce, což je problém, který nevyřešily ani časté odtahy a cedule. Členové jednotky se proto rozhodli hledat jiné řešení.

Rok po implementaci svolávacího systému FIREPORT oslovili tuto společnost s žádostí o radu a možné řešení. Výsledkem je nová vychytávka z rodiny Smart Audia – venkovní tlampač, který při výjezdu přehraje statickou hlášku (libovolně nastavitelnou).

"Přeparkujte vozidla a uvolněte prostor před garáží!" 🚨🅿️ Hasiči z SDH Litvínovice na sobě testují nový venkovní...

Zveřejnil(a) FIREPORT dne Neděle 13. července 2025

 Nám to nedalo, a tak jsme oslovili i jednotku z Litvínovic. Rozhovor na toto téma s námi udělal velitel družstva Tomáš Homolka, který měl implementaci na starosti. Tomáš kromě působení v jednotce v jihočeských Litvínovicích slouží také jako profesionální hasič u HZS DPP, stanice Kačerov.

Jak jste se o systému FIREPORT dozvěděli a co vás vedlo k jeho pořízení?
O systému jsme se dozvěděli od jednotek, které ho již používají, a měli jsme od nich jen kladné recenze. Tudíž jsme v roce 2024 oslovili firmu FIREPORT a vyzkoušeli aplikaci.

Jakým způsobem jste dříve řešili svolávání jednotky a jaké to mělo nevýhody?
Dříve se řešilo svolání jednotky pouze voláním a SMS, které šlo z KOPIS. Nevýhoda byla, že veliteli po vyhlášení poplachu neustále zvonil telefon s tím, kdo jede/nejede a zjišťovali, na co se přesně tedy jede a kam. Přitom velitel potřeboval volat na KOPIS a zjišťovat podrobnosti k události, jak bylo dáno v SMS. Aplikací celý tento problém odpadá.

Co vás přivedlo k nápadu využít systém i k hlášení do venkovního rozhlasu?
Nápad využití venkovního rozhlasu se zrodil po jednom z výjezdů, kdy nám před garáží stálo auto a i když ve vratech již byla rozblikaná cisterna, tak nikdo k vozidlu nedorazil. Nakonec jsme auto museli ručně odházet, aby se dalo vyjet. Naštěstí tenkrát šlo o nenahlášené pálení.

Můžete popsat, jak nová funkce funguje v praxi při vyhlášení poplachu?
Nová funkce venkovního reproduktoru funguje tak, že při vyhlášení poplachu jednotce se spustí předem nastavená statická hláška, která se po určitý čas neustále opakuje.

Co konkrétně se hlásí do rozhlasu – jaké znění má hlášení a jak dlouho trvá?
U nás máme přednastaveno např.: „JEDNOTCE HASIČŮ BYL VYHLÁŠEN POPLACH. PŘEPARKUJTE VOZIDLA A UVOLNĚTE PROSTOR PŘED GARÁŽÍ.“
Text hlášení je libovolně nastavitelný stejně jako délka opakování, u nás je to 5 min a poté se automaticky vypne.

Jak rychle po poplachu se hlášení spustí a kdo ho ovládá?
Hlášení se spouští ve stejném okamžiku, kdy je vyhlášen poplach jednotce. Délka opakování se dá libovolně nastavit a zároveň i časové omezení, např. od 6:00 do 22:00. Nastavení je jednoduché, stejně jako vnitřní Smart Audio v aplikaci FIREPORT. Jinak hlášení lze vypnout dříve i tím, že do reproduktoru zavoláte (prozvoníte ho) – samozřejmě lze pouze u členů, jejichž číslo je v aplikaci FIREPORT zaregistrované.

Jak velký problém pro vás představovalo parkování aut před zbrojnicí?
Vedle hasičárny máme pobočku České pošty a školku, dále naproti se nachází zahrada se posezením místního pohostinství a většina, než aby vážila více kroků, zahodí auto na nejbližším volném místě. Situaci jsme řešili nejprve značkou „Zákaz zastavení“, dále přibyl na vratech nápis „ZDE VYJÍŽDÍ HASIČI“, pak žluté pruhy. Stávalo se, že jsme byli v hasičárně kvůli běžné údržbě. Před otevřenými vraty zaparkovalo auto a po upozornění, že takhle asi ne, vás odbijí větou: „Však se to nezblázní, jdu si jenom pro balík.“
V některých případech byla dokonce volána PČR (při výjezdu), ale MOP to má k nám cca 6 km a velký rajon. Bohužel než hlídka dorazila, hříšník byl pryč.

Změnila nová funkce chování řidičů, kteří parkují před vraty?
Systém testujeme od začátku června letošního roku. Zatím za tu dobu jsme měli 14 událostí a z mého pohledu rozhlas zafungoval a řidiči i podle kamerových záznamů na nový systém reagují. Dokonce dnes již dochází k tomu, že když máme otevřená vrata při údržbě, se nás řidiči přijdou zeptat, jestli tady můžou auto chvilku nechat.

Zaznamenali jste snížení počtu případů, kdy výjezd zdrželo zaparkované auto?
Od června k dnešnímu dni již nebyl případ, kdy při výjezdu techniky z garáže zde bylo špatně zaparkované vozidlo.

Jaký máte celkový dojem z funkce rozhlasového hlášení?
Za mě prozatím naprostá spokojenost a konečně úspěch s vyřešením dlouhotrvajícího problému, který tu byl.

Co na novinku říkají členové jednotky a občané z okolí?
Členové sdílí spokojenost se snazším a bezproblémovým výjezdem techniky v případě zásahu. Občané, hlavně ze zahrady místního pohostinství, kde sedávají i naši veteráni, kteří již ukončili aktivní členství v jednotce, ve chvíli spuštění rozhlasu mačkají stopky a měří čas, za jak dlouho vyrazíme do akce.
Jinak obyvatelům v okolí hasičárny hlášení soukromí nenarušuje, jelikož i hlasitost reproduktoru je nastavena ke spokojenosti všech.

Kolik výjezdů ročně má vaše jednotka? Uvažujete o dalším rozšíření systému FIREPORT?
Naše jednotka, byť je v kategorii JPO V, má ročně něco kolem 40–50 výjezdů. U FIREPORTU jsme začínali pouze s aplikací a poté jsme přidali vnitřní audio systém. Nyní se přidal tento venkovní reproduktor. Do budoucna ještě přemýšlíme o obrazovce do garáže.

Byla implementace nové funkce složitá? Potřebovali jste k tomu nějaké speciální zařízení nebo úpravy rozhlasu?
Implementace proběhla tak, že jsme vznesli myšlenku firmě FIREPORT. Poté se ozval p. Bartůněk, že je to zajímavý nápad, a zadal nápad svému IT oddělení. Po nějaké době se nám ozval p. Novák, že má pro nás produkt připravený, a již jsme pouze doladili detaily. Následně reproduktor dorazil balíkem. Instalace byla jednoduchá a venkovní reproduktor se napojil pomocí dalších součástek z balíku na již stávající systém SmartAudio, který byl v garáži instalován dříve.

Kdo vám pomáhal s instalací nebo nastavením funkce?
Instalace probíhala vesměs ve spolupráci členů jednotky a kamarádů. Dále po telefonu s p. Novákem došlo k finální instalaci reproduktoru a vše se spustilo.

Jaké další výhody vám FIREPORT přináší ve srovnání s klasickými svolávacími metodami?
Samozřejmě výhoda, že vidíme, kdo jede/nejede, které další JPO či složky IZS jedou na místo MU, a případně i vidíme jméno oznamovatele včetně kontaktu. Dále velitel si může pomocí aplikace vyhlásit poplach sám.

Jak FIREPORT funguje - oficiální text výrobce

Od svého počátku prošel FIREPORT mnoha vylepšeními a zde Vám rádi představujeme, co vše je schopen FIREPORT Vaší jednotce zajistit:

V okamžiku, kdy operační důstojník HZS vyhlašuje poplach Vaší jednotce, dochází ke spuštění automatických akcí.

Okamžitě dochází k rozeslání SMS o vyhlášeném poplachu (SMS obsahuje informace o události) a zároveň dochází k volání FIREPORTu na cílová čísla hasičů. Všichni jsou informování v jeden okamžik najednou (týká se volání i SMS).

Po přijetí hovoru FIREPORT oznámí: „Vaší jednotce byl vyhlášen poplach. Pro akceptaci stiskněte 1, pro odmítnutí stiskněte 3.“

Tuto zpětnou vazbu dále FIREPORT zpracovává a zobrazuje jmenovitě na panelu umístěném na hasičské stanici.

Ve stejném okamžiku dochází ke spuštění FIREPORTu na stanici.

Na displeji se zobrazí:

- informace o události

- technika, který byla operačním důstojníkem k události vyslána

- ostatní jednotky jedoucí k dané události

- mapa s vyznačenou trasou ze stanice na místo události

- časový odpočet, kolik minut zbývá do výjezdu jednotky (JPO II – 5 minut, JPO III – 10 minut)

- zpětná vazba hasičů – potvrzení, zda na stanici jedou, či nikoliv (víte, na koho máte ještě čekat)

Z reproduktorů na stanici FIREPORT hlásí informace o události.

Na tiskárně FIREPORT vytiskne oboustranně mapu s vyznačenou trasou. Na první straně obecný náhled, na druhé straně detail posledních 5-ti zatáček pro přesnou navigaci k místu události.

Zároveň FIREPORT ovládá ostatní externí zařízení na stanici – sirénu, světla, brány, vrata, kompresor apod. Ovládání je přesně programovatelné, takže např. u osvětlení FIREPORT v noci při poplachu rozsvítí stanici a po nastaveném intervalu po sobě také zhasne apod.

Celá správa FIREPORTu se provádí přes jednoduché webové rozhraní.

FIREPORT se takto postará o předání maximálních informací všem hasičům ještě před samotným výjezdem.

My moc děkujeme za rozhovor!

Zpět

Další zprávy: technika, Celá ČR